We leven in een tijd met historisch lage werkloosheid die werknemers meer keuzemogelijkheden geeft dan ooit tevoren. Het vinden en behouden van personeel is voor veel organisaties een grote uitdaging.
De concurrentie tussen bedrijven is intens, en het vermogen om zich als organisatie te onderscheiden kan het verschil maken bij het aantrekken van nieuw talent. Maar hoewel vitaliteit een belangrijk onderscheidend vermogen is, benut slechts een kwart van de bedrijven dit volledig.
Versterken met Vitaliteit
In de arbeidsmarkt van vandaag, geldt een ander sentiment dan enkele decennia geleden. Geld is niet langer de enige – of zelfs belangrijkste drijfveer voor medewerkers om voor je bedrijf te blijven werken.
Net zo belangrijk is een goede en gezonde bedrijfscultuur, fouten mogen maken en doorgroeimogelijkheden.
Bedrijven die tijd en middelen investeren in het welzijn van hun personeel, tonen dat ze hen waarderen, stimuleren tegelijkertijd verbinding in het team en helpen bij het bewaken van een gezonde werk-privé balans. Daarnaast leveren vitale medewerkers meer op, want ze zijn mogelijk tot wel 20% productiever.
Balanceren tussen investering en rendement
Je medewerkers committeren zich aan je bedrijf zodra ze er een stukje van zichzelf in (willen) investeren. Ze zien die investering van tijd en energie als een logisch gevolg van hun persoonlijke verbinding aan het bedrijf.
Wanneer je verwacht dat werknemers dat stukje van zichzelf investeren, is het ook van belang om te laten zien dat je in hen investeert. En niet alleen door het betalen van een salaris. Vitaliteit is een goede manier om die waardering terug te geven aan je medewerkers.
Gelukkige werknemers zijn overigens niet alleen productiever en efficiënter, maar bouwen ook sterkere werkrelaties op die de algehele prestaties van het bedrijf bevorderen. Daarnaast levert het ook nog een beter imago op als je personeel met familie, vrienden en zakenrelaties spreekt over je bedrijf.
Door werknemers de mogelijkheid te bieden om elkaar buiten formele setting van de werkvloer te ontmoeten en vaker te ontspannen, kunnen ze niet alleen hun werk beter uitvoeren, maar ook hun persoonlijke en professionele ontwikkeling stimuleren.
Statistieken over Vitaliteit en Personeelsbehoud
- 54% van de Gen Z’ers en 58% van de millennials beschouwen een vitaliteitsprogramma als belangrijk of extreem belangrijk bij het maken van een baankeuze.
- 45% van de werknemers bij kleine tot middelgrote bedrijven blijft langer bij hun baan vanwege de vitaliteitsprogramma’s die worden aangeboden.
- 67% van de werknemers die werken voor een organisaties die vitaliteitsprogramma’s aanbiedt, vinden hun baan leuker en zouden hun werkgever aanbevelen aan anderen.
- 87% van de werknemers overweegt de gezondheids- en vitaliteitsvoorzieningen bij het kiezen van een werkgever.
Conclusie
In een tijd waarin het aantrekken en behouden van talent van groot belang is voor elke organisatie, verdient vitaliteit serieuze aandacht. Het investeren in een cultuur van welzijn en vitaliteit stelt bedrijven in staat om zich niet alleen te positioneren op de arbeidsmarkt, maar tegelijkertijd een veerkrachtig en gemotiveerd team op te bouwen dat hart voor de zaak heeft.
Neem contact op met Mindcelium om een vitaliteitsprogramma te creëren voor jouw bedrijf.

