Weet jij welk domino-effect personeelverloop kan hebben in jouw organisatie? Wij helpen de oorzaak van personeelsverloop te achterhalen en maken je een aantrekkelijke werkgever.
Dat doen we met flexibele, langlopende programma’s waarmee je medewerkers écht het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt en dat ze gewaardeerd worden.
Hoog personeelsverloop is een probleem waar veel organisaties mee te maken hebben en de oorzaken zijn erg verschillend. Gebrek aan motivatie, geen groeimogelijkheden, een slechte werksfeer, reorganisatie, te hoge werkdruk, een gebrek aan waardering, geen klik met collega’s, zich niet gehoord voelen of een beter salaris bij de concurrent.
Veel bedrijven denken onterecht dat het salaris de grootste reden is voor personeelsverloop, maar onderzoek onder 10.000 Millennials en GenZ’ers laat zien dat zij daar iets anders over denken:
– 71% zou hun baan verlaten als het slecht zou voelen voor hun gezondheid.
– 69% zou productiever zijn als hun werkgever zou investeren in hun gezondheid.
– 31% zou zelfs een salarisverlaging overwegen in ruil voor een betere werkomgeving en -balans.
Je moet je sowieso afvragen of je mensen wilt aantrekken die alleen zoeken naar het hoogste salaris. Want als je ze daarmee hebt aangetrokken, blijven ze dan ook nog als je concurrent ineens meer biedt?
Is het niet slimmer om te investeren in vitaliteit en een gezonde werk-privé balans, zodat je zorgt dat mensen niet alleen komen, maar ook blijven? Want na een werkdag thuiskomen met een vitaal gevoel, dát ervaar je niet overal.
Nog meer personeelsverloop
Net als bij hoog verzuim, heeft personeelsverloop een domino-effect. Met eenzelfde werklast, maar minder mensen om het uit te voeren, loopt de werkdruk op. Het risico is dat hierdoor mensen uitvallen, of dat er personeel vertrekt omdat ze die uitval willen voorkomen.
Hoge kosten
Als personeel vertrekt houd je in theorie geld over omdat je geen salaris hoeft te betalen. Toch kost het je waarschijnlijk op lange termijn wel geld. Deze (in)directe kosten maak je ook:
– Kosten voor tijdelijke vervanging (inwerken + loon)
– Overuren van andere medewerkers
– Verloren productiviteit door onderbezetting
– Verlies van expertise
– Verlies van klanten (bijv. bij consultancy en andere B2B bedrijven)
– Slechte reviews door lager serviceniveau (hospitality)
– Domino-verzuim door opbouwende werkdruk
– Nog meer personeelsverloop
– Hogere recruitmentkosten
Slecht imago als werkgever
Sociale bewijskracht werk helaas ook in negatieve zin. Vertrekt iedereen bij je bedrijf, dan zien potentiële werkzoekenden dat als ‘red flag‘. De kans dat je dan in de huidige arbeidsmarkt nog personeel vindt, wordt alleen maar kleiner.
Hoog personeelsverloop verminderen is niet binnen een dag gedaan. Wij ondersteunen je bij dit proces op de volgende manieren:
Inzicht creëren: we doen een nulmeting en onderzoeken de mate van werktevredenheid en werkstress binnen je organisatie. Deze data wordt geanalyseerd en er wordt een vervolgplan opgesteld.
Druk van de ketel: we gaan met leuke vitaliteitsworkshops zorgen dat de werkdruk een beetje wordt verlaagd en zorgen dat je medewerkers het gevoel krijgen dat ‘er iets gebeurt binnen de organisatie’.
Verdieping: op basis van inzichten uit de onderzoeken creëren we een programma waarbij verschillende thema’s aan bod komen die gaan over werkgeluk, vitaliteit, fysieke (sport)activiteiten en persoonlijke werkondersteuning.
Personalisatie: een trainer belt elke drie of zes maanden met je medewerkers. In deze gesprekken worden individuele werk en of vitaliteitsdoelen besproken, gecreëerd of vragen beantwoord. Dit is een verlengstuk van het initiële onderzoek, want persoonlijk contact geeft ons een duidelijker beeld van wat er speelt in de organisatie.
Employer branding: zodra we een succesvol programma hebben ontwikkeld waarmee je medewerkers zich tevreden en gewaardeerd voelen, kunnen we dit gebruiken voor reclame voor je bedrijf. Op die manier kunnen we sneller vacatures vullen met mensen die jouw bedrijf als de meest logische keuze zien door de positieve aandacht voor het personeel.
Mindcelium is jouw one-stop-shop voor vitaliteit, zodat je nooit zelf op zoek hoeft naar effectieve activiteiten.
Waarom zou je investeren in iets waarvan het effect niet gemeten wordt? Data is onze input voor continue verbetering.
Als we een resultaat afspreken, houden we ons daaraan. Halen we het niet op tijd? Dan gaan we kosteloos door tot het lukt.
Wij modelleren onze programma’s naar de vitaalste organisaties van Nederland. We spraken enkele winnaars van deze titel, en samen met de feedback van onze klanten hebben we de 5 elementen vastgesteld waaraan succesvolle vitaliteitsprogramma’s altijd voldoen.
Deze elementen hebben we gevat in het TRIIC-model, dat ons helpt om ziekteverzuim te verlagen, medewerkers tevreden en productiever te maken én een mooie bijvangst is dat jong talent liever bij jou dan bij je concurrent komt werken.
Neem contact met ons op voor meer uitleg over dit model en tips om het toe te passen in jouw organisatie.
Plan een kort adviesgesprek in voor vrijblijvend advies over vitaliteit in jouw organisatie of maak een afspraak
© 2022 Mindcelium.
Veel vitaliteitsprogramma’s volgen een vooraf opgesteld schema. Wat ons betreft is dat om verschillende redenen niet effectief. Wij werken daarom zelf altijd met data.
Die data verzamelen we op de volgende 3 manieren:
MindPulses
Een uniek onderdeel van ons vitaliteitsconcept zijn regelmatig terugkerende vragenlijsten (MindPulse) met onder andere vragen over:
– Zelf geobserveerde effecten van activiteiten op stress- en motivatielevels.
– Welke activiteiten de medewerker graag (terug) zou zien op het programma
– Op welk vlak de medewerker zou willen werken aan vitaliteit in die periode (mentaal of meer fysiek)
Deze vorm van co-creatie zorgt binnen enkele maanden voor een programma dat uniek is voor de organisatie en sneller leidt tot positieve effecten.
MindCalls
Afhankelijk van het gekozen programma kunnen medewerkers iedere 3 tot 6 maanden een individueel gesprek (MindCall) voeren met een vitaliteitstrainer. Thema’s die je van buiten de organisatie nooit kunt zien komen hier ter sprake, bijvoorbeeld:
– Problemen met feedback geven
– Stroeve intercollegiale relaties
– Een gebrek aan sociale cohesie binnen teams.
Op basis van deze inzichten kunnen workshops en/of lezingen gegeven worden die deze thema’s behandelen.
MindAssist
Per 10 deelnemers is er maandelijks 1 extra uur ondersteuning mogelijk. Dit uur wordt opgedeeld in gesprekken van 20-30 minuten en is beschikbaar voor medewerkers die prangende vragen hebben met betrekking tot vitaliteit. Zo hoeven zij niet te wachten op de MindCalls om dit soort zaken te bespreken. Deze gesprekken kunnen dreigend verzuim eerder signaleren en de lengte van onvermijdelijk verzuim verminderen.